Een provocerende denneboom

De Haagse Hogeschool plaatste dit jaar [eind 2010] geen denneboom in de centrale hal. Past niet bij een “internationale, multiculturele school” want zo’n kerstboom is “redelijk gerelateerd aan een christelijk feest” – aldus de woordvoerder.  Er zijn echt veel grondiger redenen te bedenken om kritisch te staan tegenover het hele kerstgebeuren.

We zullen de uitleg van de woordvoerder van de Haagse Hogeschool even vertalen: (1) wij hebben hier pakken moslimstudenten in huis, zowel nieuwe Nederlanders als buitenlandse studenten (2) die vinden een kerstboom een christelijk symbool en dus verwerpelijk (3) wij verdienen ons brood met die kereltjes en willen ze niet voor het hoofd stoten, dus doen we wat “postitiefs” met lichtjes en een give-and-take actie. Maar geen christelijke denneboom!

¡No pasaran! en ziehier waarom.

  1. Zo te zien, betekent “multicultureel” bij ons dat we de geplogenheden van bij ons schrappen en vervangen door het Niets. Aangezien die nieuwe Nederlanders en de buitenlanders wel degelijk hier wonen of een tijdlang studeren, is een kennismaking met onze cultuur een veel verstandiger optie. Wel te verstaan: kennismaking met het pluralisme van onze cultuur, want niet iedereen bij ons viert kerstmis op traditionele wijze en de meesten onder ons zien die denneboom niet als een christelijk symbool.  Leg die moslims dat pluralisme eens uit. Vanuit dat pluralisme, betrekken we dan de tegenhangers van kerstdag in andere culturen. Dan vermenigvuldigen we kennis, empathie en ervaringen in plaats van het overkoepelende Niets tot norm te verheffen.    
  2. De denneboom is even “christelijk” van oorsprong als de paashaas. Niet dus. Kerstdag is geënt op  pre-christelijke tradities. Maar dat is misschien nog moeilijker uit te leggen aan moslims, dat hier vroeger polytheïstische volkeren woonden die zich tot de Natuur wendden in plaats van een almachtige god. Vanuit die ketterse achtergrond, worden de kerstboom en het kerstfeest ook afgewezen door jehova’s en andere orthodoxen. Dat wordt een kleurrijke antidenneboomalliantie. Hoe hier over de kerstboom wordt gedacht, illustreert dus perfect onze verscheidenheid én tolerantie. Nu zij nog.
  3. Overigens vallen er ernstiger bezwaren in te brengen tegen de viering van kerstdag. Vanuit een gezond kritisch standpunt zou men een boom kunnen opzetten (sic!) over consumentisme en verspilling. Dan hou je niet alleen een discussie over kapitalisme en ecologie, maar introduceer je meteen een spiritueel en filosofisch onderwerp, nl. zingeving en meer bepaald de materiële opvulling van de existentiële leegte.

Maar nee, het wordt Niets. Helaas staat de Haagse Hogeschool niet alleen. In Canada verbande een rechter een kerstboom uit de centrale hal van het gerechtsgebouw. Op de recente klimaatconferentie in Kopenhagen werd de kerstboom eveneens geweerd. Labour vindt dat de uitbundige viering van kerst niet kan in een multireligieus land.

Maar deze kromme redeneringen brengen me op een krom idee: als kerst de anderen stoort, dan stoort het suikerfeest en het offerfeest ons misschien wel. Kunnen we ze gelijk afschaffen, samen met alle andere “vreemde” feesten bij Chinezen, Viets, Pakistani of Indiërs. De wederzijdse vernietiging, eigenlijk past dat wel bij die destructieve jahweh, Allah en god-de-vader. En feesten - eten, drinken, sex! -  vinden ze toch zondig.

Dat zullen wij, vrijzinnigen en atheïsten, wel in hun plaats doen.  ¡Pasaran!

NB:  Mijn wordprogramma schrijft Suikerfeest automatisch met een hoofdletter en kerstdag met een kleine letter!  

© Eddy Bonte

OOK GEPUBLICEERD: http://antwerpen.indymedia.org/node/5984 18NOV2012