De collaborateurs

DE COLLABORATEURS 

Het succes van een zekere islam in West-Europa is niet enkel het resultaat van een strijdbare groep moslims. Dat succes is evenzeer te danken aan de talrijke niet-moslims die deze godsdienst met hand en tand verdedigen door de islamitische eisen en daden te vergoelijken, te excuseren en te relativeren, ja, ze te verantwoorden en te steunen. Wie verzet aantekent tegen deze religieuze fanatici, maakt zich volgens hen schuldig aan racisme en discriminatie, zelfs aan godslastering – samengevat als ‘islamofobie’. De islamvriendjes zelf noemen zich links, progressief en tolerant. Welnu, ik vind hen reactionair en verdedigers van dogmatiek en obscurantisme. Het zijn, in één woord: collaborateurs. Over deze collabo’s handelt deze rubriek.

 

COLLABORATEUR nr.  2: De Rolling Stones-stenigers 

Brown Sugar: mag het een klontje méér zijn? 
Tijdens hun lopende tournee door Amerika, hebben The Rolling Stones onder druk beslist hun hit ‘Brown Sugar’ voorlopig niet meer te brengen. De tekst zou racistisch zijn, vooral tegenover zwarte vrouwen, ja, pedofilie, verkrachting en slavernij verheerlijken. Vreemd toch dat ‘men’ daar nu pas achter komt. Maar ja, de Stones vallen ondertussen in de categorie ‘oud + blank + man’ en die worden niet verondersteld te zingen over zwarte vrouwen, al zeker niet als er ook seks is mee gemoeid!   

LEES HIER VERDER Brown Sugar: mag het een klontje méér zijn?

 

COLLABORATEUR nr.  1: Fanta Voogd

Hoe dom dan kan je zijn? Heel dom. En toch nog een vrije tribune krijgen in De Nederlandse krant ‘Trouw’.

De Nederlandse freelance journalist Fanta Voogd maakt zich in ‘Trouw’ vrolijk over het feit dat in Nederland een boerkaverbod van kracht is, maar dat we vanwege COVID nu zelf met een bedekt gelaat rondlopen. Hij maakt zich eveneens vrolijk over de Nederlanders die het schandalig vinden dat bepaalde moslims weigeren een niet-islamitische vrouw de hand te drukken, terwijl niemand van ons nog handjes mag schudden, alweer vanwege COVID. De journalist besluit daaruit dat het boerkaverbod is ‘ontmaskerd’ en we de handdruk zelf ‘taboe’ hebben verklaard.

Zoals de journalist zelf opmerkt, dragen we nu allemaal een mondkapje. In de islam echter, bedekken enkel vrouwen hun gezicht, mannen kleden zich zoals ze willen. In de islam, is het een gebod dat onderscheidt maakt tussen rein en onrein, dus tussen goed en kwaad. Een mondkapje dient om iedereen te beschermen, gelovig of ongelovig, niet om een scheiding aan te brengen. In de islam is de kledij voor vrouwen het gevolg van een religieus dogma, het mondkapje is het resultaat van een wetenschappelijke overweging. Dogma’s gelden altijd en overal, de mondkapjesverplichting is  tijdelijk en kan ook verschillen qua plaats en leeftijd. Bij kinderen geldt die regel niet. In je eigen auto of familiekring evenmin.

Zoals Voogd zelf schrijft, is een hand geven nu  voor iedereen verboden. In de islam is een hand weigeren aan niet-islamitische vrouwen, het voorrecht van mannen. Dit privilegie werkt onderscheidend tussen mannen en vrouwen binnen de islam en tussen mannen en vrouwen in de profane wereld. Geen hand geven in geval van COVID, werkt beschermend, alweer voor iedereen, zonder discriminatie. Het is, net als het mondkapje, een tijdelijke maatregel die lang niet overal geldt. Je mag altijd een hand geven binnen je bubbel. Een moslim die weigert een niet-moslimvrouw een hand te geven, uit daarmee zijn superioriteit. Als ik in  COVID-tijden een uitgestoken hand weiger,  stel ik een verantwoorde en beschermende daad die is gebaseerd op bewijskracht en niet op een gebod van één geloof.

Als we nu onze mondkapjes uit doen en volop handjes schudden, veroorzaken we schade bij onszelf en de anderen. Als moslima’s hun gezicht ontbloten en imams een hand geven aan een niet-islamitische vrouw, gebeurt er helemaal niets schadelijks. Tenzij in het hoofd van de dogmatici.

Als ik zelf een voorzetje mag geven: We mogen evenmin concerten bijwonen. Maar dat komt dus niet omdat muziek des duivels zou zijn. 

© Eddy Bonte(redactie website 17NOV2020) . Eerste publicatie in De Groene Belg nr.2021, 16/11/2020, [email protected]. 

Referentie:
Fanta Voogd: Boerkaverbod door mondkapjes ontmaskerd, in: Trouw, 13 november 2020, p. 23.