Blue-jean '68.

Dominique Mirambeau: Blue-jean ’68. Un air de liberté

 

“Blue-jean ‘68. Un air de liberté",  is zonder meer één van de origineelste publicaties over de late  jaren ’60 en de vroege jaren ’70.

DRIE REDENEN

1
Vooreerst, omdat alle rebelse en revolutionaire trekjes van de toenmalige samenleving verweven zijn in de wereld van de hoofdpersonages, het jonge koppel Jean-Jacques Drivet, fotograaf,  en Dominique Mirambeau, fotomodel: de generatiekloof, popmuziek, hippie, mei ’68, drugs, mode, reizen, epicurisme, Make Love Not War, de impulsen van de grootstad en de rust van de natuur.

2
Ten tweede, omdat we te maken hebben met een tentoonstellingscatalogus bij het fotografisch werk van Jean-Jacques Drivet en niet  alweer met een récit of politieke memoires. De tientallen foto’s van Jean-Jacques Drivet en Mœbius’ tekenngen die hulde brenen aan Drivet, resulteren in een kunstboek waarin de herinneringen van Dominique Mirambeau een bijrol lijken te spelen. Het kan echter ook omgekeerd: je kan deze uitgave namelijk bekijken als het rijkelijk geïllustreerde verhaal van fotomodel Mirambeau.  

3
En ten derde, omdat de titel verwijst naar het iconisch object van toen: de jeansbroek. Niet zomaar een jeansbroek, maar de eerste stone-washed “patte d’éph” of voluit “patte d’éléphant” van de jonge Parijse modeontwerpers Marithé en François Girbaud. De fiere eigenaar heet…. Drivet! Wanneer hij echter gaten in die broek brandt omdat hij gemorst heeft met een chemisch product uit zijn donkere kamer, stopt zijn muze en vriendin Dominique nauwgezet alle gaten met lappen en garens in de meest uiteenlopende kleuren. Van een pièce unique gesproken.

BIJZONDER KOPPEL

We mogen de ondertitel van het boek niet vergeten: “un air de liberté”. We hebben namelijk met een bijzonder koppel van doen. Wanneer Dominique fotomodel wordt, ruilt  Jean-Jacques zijn straatbeelden van mei ’68 in voor modefotografie. Het koppel leeft, net als schilders of popartiesten, in twee werelden tegelijk: de bohème en de jet set. Ook die aparte levenswijze, maakt er een bijzonder sixties & seventies-boek van. Drivet en Mirambeau drinken ’s avonds champagne in de duurste Parijse restaurants waar ze de beau monde ontmoeten, om dan te overnachten in hun auto, een afdankertje van het Franse leger. In de sixties, was vrijheid het hoogste goed. En soms werd die duur betaald. Drivet vluchtte in een kunstmatige wereld en verdween spoorloos op 35-jarige leeftijd.

© Eddy Bonte www.eddybonte.be (redactie 15JAN2020) Eerste publicatie op deze site

REFERENTIE

Mœbius Production, Paris, 2018, 196 pp., foto’s van Jean-Jacques Rivet en tekeningen van Mœbius.  Ook verkrijgbaar in het Spaans.

NOOT
Een halve eeuw na de aanschaf van die speciale jeans, bracht Dominique Mirambeau hulde aan de man van wie ze tegelijk de echtgenote en de muze was, alsook aan haar vriend Mœbius (1938-2012), met een fototentoonstelling in het “Institut français” van Barcelona, de Catalaanse hoofdstad waar ze sinds 1971 verblijft en zich omschoolde tot juwelenontwerpster en zich verdiepte in de wereld van kristallen. “Blue-jean ’68. Un air de liberté”, is de catalogus van die tentoonstelling. Verkrijgbaar in het Frans en het Spaans bij https://www.dominiquemirambeau.com.