CHARLIE WATTS EXCLUSIEF: Onuitgegeven tape met onbekende opnames uit 1960

Gitarist Geoff Bradford speelde in 1962 op vraag van Brian Jones korte tijd mee in de embryonale Stones: zie mijn reeks "Voetnoten" waarin ik twee artikelen aan hem wijd. Later werd hij de stergitarist van de Cyril Davies R&B All Stars en Long John Baldry's eerste groep. Maar eerst was hij actief bij Blues by Six, waarin ook Charlie Watts zijn boterham verdiende als beginnend freelance drummer.

Omdat hij weet dat ik een Stones-fan ben, geeft Geoff Bradford me op het einde van het gesprek bij hem thuis in Noord-London zomaar een kopie van een zelfgemaakte opname uit 1960 met als drummer…Charlie Watts. Van die tape bestaan precies drie kopieën. En er staan welgeteld drie nummers op.
De eerste echte groep van Geoff Bradford heette Blues by Six. Maar op deze zelfgemaakte opname uit 1960, heet de groep Blues by Five. Waarom weet Bradford ook niet meer. Het doet er niet toe. De kwaliteit is niet je dat, maar het is wél een historisch document: je hoort namelijk hoe vijf Britse muzikanten die opgegroeid zijn met jazz en nu de blues hebben ontdekt, verwoede pogingen doen om Chicago uit hun speakers te schudden. Dat lukt maar half.

“Blues in F” is eigenlijk gewoon jazz, met een hoofdrol voor de piano van Keith Scott. Dan valt de ritmesectie in, terwijl Bradfords gitaar op de achtergrond blijft en hij de snelheid van bas, drums en piano volgt. Eigenlijk is dit instrumentaal nummertje een mix van boogie woogie en witte fifties jazz.

Op de volgende twee nummers (“What Will Little Lucy Do” en “Young-fashioned Ways”) valt de poging tot Chicagoblues beter mee. Je hoort al wat rock’n’roll, een neiging tot Jimmy Reed ook, een swing op halve snelheid. De piano speelt alweer een prominentere rol dan de gitaar, hoewel Bradford in “Lucy” een solo ten beste geeft die op een authentieke rock’n’roll-plaat niet zou misstaan. De stem van Brian Knight is ook nog op zoek naar een correct geluid en klinkt hier noch jazzy, noch bluesy.

Geoff Bradford bij hem thuis in augustus 2003. Foto copyright 2003



ENGLISH VERSION

When Brian Jones asked ace guitarist Geoff Bradford to come and rehearse with an embryonic version of the Rolling Stones in 1962,  Geoff was a well-known musician who had been the guitar star with the pioneering Cyril Davies R&B All Stars and its follow-up, Long John Baldry’s first band. But before all that, he had been part of Blues By Six, featuring one Charlie Watts handling the sticks.

When I interviewed him in his North London home in 2003, Geoff gave me a copy of a home-made tape [*] dating from 1960 by a group called Blues by Five which is just Blues by Six minus one musician. Geoff can’t remember who the sixth (and missing) person was. But never mind: the other guitarist is Brain Knight, who also rehearsed with the Stones-to-be for a short while. And the drummer is one Charlie Watts.

This recording is a time document in that one clearly hears how committed musicians who grew up with jazz now try the blues idiom and end up with a hybrid sound. Another three years and jazz would be outdated and blues the new craze.

There are 3 songs on my cassette.

‘Blues in F’ simply is jazz with pianist Keith Scott as protagonist. The rhythm section actually is at his very service and Geoff’s guitar remains in the background following the speed of the piano. All in all this is a mix of boogie and fifties jazz.

On  ‘What Will Little Lucy Do’  and ‘Young-fashioned Way’, the band is more into Chicago blues. One distinguishes some rock’n’roll, Jimmy Reed isn’t totally absent, some mid-tempo swing can be heard too. Another first league role for Keith Scott, though  on ‘Lucy’ Geoff Bradford delivers a guitar solo that would fit a rock’n’roll song. Throughout, Brian Knight’s voice sounds neutral; neither jazzy, nor bluesy.

[*] Originally recorded on a tape recorder, Geoff Bradford had the recording transferred to cassette and gave me one of three existing copies which I then burned on cd. The sound quality is low, but that’s the price of history. A friend - sound engineer thinks it impossible to improve the quality.

Eddy Bonte (edited 23 JAN 2012)