Ali Maas & Micky Moody: Black and Chrome

 I expected a raw, uncompromising, guitar-howling, covers-filled disc sitting between a rock and a hard place. Not so.

First published in Keys and chords on 17 October 2016
http://www.keysandchords.com/album-review-blog/ali-maas-micky-moody-black-and-chrome  

Ik maakte blueszangeres Ali Maas al vaker mee in deze of gene Londense club en steevast bracht ze een aantal overbekende nummers in wat ik maar de Janis Joplin-stijl zal noemen. Ze formeerde uiteindelijk haar eigen groep, maar die zag ik nooit aan het werk. Deze cd, haar eersteling, verraste me dan ook op meer dan één wijze. Vooreerst had ik nooit gedacht dat ze op zou trekken met gitaarvirtuoosveteraan Micky  Moody, bekend van 1001 projecten, waaronder Whitesnake en Juicy Luicy. Hoe dan ook, verwachtte ik snerende toestanden met de mij bekende rauwe stembanden op klassiekers. Niet dus. Maas en Moody schreven om te beginnen de elf nummer van deze cd zelf. Natuurlijk horen we porties zware gitaar, anders moet je geen beroep doen op Moody, en ja, hier en daar denkt een mens onwillekeurig aan Elmore James (‘Same Blues, Different Day’) en andere riffers, en ja, bijwijlen drijft Moody midtempo weg op zijn seventies, maar er zitten een heleboel zachtere nummers bij en laten dat nu precies de mooiste, origineelste nummers zijn. Op ‘Do Some Time’ laat Maas eindelijk horen wat ze vocaal allemaal aan kan, zodat ze het verder kan stellen met een beetje mondharmonica en een gitaaruitstrijkje of twee. Let wel, haar stem blijft heavy. Zo zijn “Here I Stay” en het lange“A Change in Everything” twee trage nummers die drijven op Maas’ stem, ondersteund door piano of akoestische gitaar. Maas en Moody lieten ook wat vrienden aanrukken die een reeks verscheiden instrumenten bespelen, dus naast de harmonica van Alan Glen, komen ook de fluit, de sax (van Nick Newall, ooit nog bij Zoot Money!), piano, mandoline, steelgitaar, enz. aan bod. Maar het kan ook beschaafd swingen, zoals op “Farewell To All The Sad Songs” (countrytintje) of het 70s-achtige “Taking Me Home” (Moody aan de micro).


ENGLISH 

I saw singer Ali Maas perform several times in this or that London blues club, usually treating us to standards in a ferocious, Janis Joplin-like style. I knew she had formed the Ali Maas Band but never had the opportunity to attend a gig. I was, therefore, not prepared for her first CD to be a collaboration with veteran guitar wizard Micky Moody. Knowing Moody likes to rock it hard (Juicy Lucy and Whitesnake are a few famous bands he was in), I expected a raw, uncompromising, guitar-howling, covers-filled disc sitting between a rock and a hard place. Not so. Maas and Moody have written all eleven new songs themselves. Though the guitar does produce some heavy effects in places (why else call Moody?), borrowing from the likes of Elmore James (‘Same Blues, Different Day’) or rocking it medium-tempo as Moody used to do in the 70s, this album features a  number of quieter (yes), more introspective songs with acoustic guitars, songs that really work. Backed only by sparse harmonica and a few electric riffs, ‘Do Some Time’ displays all of Maas’ vocal skills. Maas cleverly makes use of an array of instruments like the flute, the saxophone (both Nick Newall), the harmonica (Alan Glen), piano, mandolin, etc., thus avoiding the pitfalls of yet another average bluesrock album.  Listen to ‘Black and Chrome’ before you go to the pub.

© Eddy Bonte (redactie 26Oct2016)