Fran McGilivray & Mike Burke

2 FRAN McGILLIVRAY BAND: SOME LUCK

Joka Records, JOKA 003

Het muzikale echtpaar Fran McGillivray (klavier, zang, bas) en Mike Burke (gitaar, mandoline) probeerde het eerst met folk, schakelde over naar bluesjazz met de knappe formatie So Long Angel en zoekt het sinds enige tijd in een combinatie van bluesfolk en folkblues (sic!). Voor deze plaat, riep ons duo de steun in van drummer –percussionist Roger Nunn  en harmonicaspecialist Alan Glen. Een goede keuze, die swing garandeert. De groep is nu enkel naar Fran genoemd, niet onterecht, want ze schrijf met manlief ook nog eens mee aan zowat elke song.  Elk nummer op deze plaat (bijna helemaal zelf bijeengepend) blinkt uit in ingetogenheid, breekbaarheid en subtiliteit. Middels rijke melodieën, virtuoos spel en een betrokken stem, roepen Fran & Mike sferen en gevoelens op en behandelen alles met liefde en zorg. Opener “Big Front Seat” swingt à la Buddy Holly en herinnert aldus aan Bo Diddley. “Going Real Slow” drijft op een jazzpiano. “In and Out” roept Amerika op, terwijl Burke met een paar rake akkoorden een bluesdraai geeft aan het titelnummer. Eén ding hoor ik niet: clichés, zelfs niet op de miljoenste versie van “Sittin” On Top Of the World”. 
Ja, het bluesfolkluisterlied bestaat. 

Meer info: www.franmike.com.

Eddy Bonte. First published in Back to the Roots. 2013

1 SO LONG ANGEL: FALLING

Altar Records, ALT0102

Ik mag graag denken dat het macholoze geluid van dit Londense vijftal is bepaald door de viervoudige inbreng van Fran McGillivray: leidster, zangeres, bassiste en medecomponiste van de tien originele nummers op hun tweede cd in vijf jaar… En door het beheerste, ingetogen meesterschap van de overige muzikanten. Enig ingetogen meesterschap is geen luxe als je complexe composities schrijft die virtuoos samenspel en een geïntegreerd geluid verlangen, een alp of twee voorbij de industriële massaproducten van de stratocasterfabriek.  Na een optreden, vatte gitarist Mike Burke het voor mij zo samen: “Our music moves a bit away from the blues and then comes back”.  Opener “Cell Phone Blues” is een strakke mid-tempo riffer, “Rhythm and Blues” wordt onthaast geserveerd op een bedje van jazzy klavier en reggae, “Love Is Freedom” combineert de jungle beat van Big Bad Bo met beschaafde vocalen en een melodieus arrangement. Zo gaat dat tien zelfgepende nummers lang door, ongeacht het ritme en het genre: gesofisticeerd, de integratie van het geluid voorop, geen enkele solo buiten proportie, delicaat van structuur en toch swingend en stuwend waar het moet. “Hard Working Woman” deed me denken aan soulminimalist Joe Tex, “Watching You” laat een schelle harmonica los en “Closer to Midnight” bevat een licht freaky gitaar. Ga daar maar eens naast staan.

Eddy Bonte. First published in Back to the Roots. 

ENGLISH VERSION BELOW

I like to think that the macholess sound of this London quintet is the result of the quadruple input by Ms Fran McGillivray: band leader, singer, bass player and composer. This is their second cd, originals only. I also like to think this sound is the result of a certain quiet mastery of the other four musicians. Such quiet mastery is no luxury when it comes to these complex compositions that are in need of virtuoso teamplay and an integrated sound, past the industrial mass products turned out by the Strat Plants. Guitarist Mike Burke once summarized it nicely:  “Our music moves a bit away from the blues and then comes back”. Opening track “Cell Phone Blues” is a tight mid-tempo riffer. A laid-back waiter serves “Rhythm and Blues” on a toast of jazzy keys and reggae. “Love Is Freedom” chains Big Bad Bo’s jungle beat to civilized vocals and a melodious arrangement. That’s the way it sounds all cd long, whatever the genre or the rhythm. Sophistication is the name of the game: the integrated sound comes first and there’s not one solo skidding into the ditch, yet the delicate structures do not hinder swinging or propelling where swinging and propelling are due. “Hard Working Woman” reminds me of soul minimalist Joe Tex, “Watching You” lets loose a shrill  harmonica and “Closer To Midnight” features a light diet freaky guitar. Now you try. 

© Eddy Bonte (Unpublished translation of the above review for Dutch-lanuage magazine “Back to the Roots”

First published in Back to the Roots, 2013.
All texts are © Eddy Bonte. All pictures are © Eddy Bonte, unless stated otherwise